Λίγα λόγια για τη θεραπευτική μέθοδο «Mindfulness»

Διατήρησε την ενσυνειδητότητα σου!
Διατήρησε την ενσυνειδητότητα σου!

Ο όρος Mindfulness εκφράζει την κατάσταση κατά την οποία κάποιος έχει απόλυτη συνείδηση ή επίγνωση μιας κατάστασης. Στη ψυχολογία το «Mindfulness» είναι θεραπευτική τεχνική η οποία έχει σαν στόχο να μας κάνει ν’ αποκτήσουμε την ικανότητα να αντιδρούμε όσο το δυνατόν λιγότερο (άρα να είμαστε περισσότερο δεκτικοί) σε αυτό που συμβαίνει κάθε στιγμή. Μέσω της κατάστασης Mindfulness καλούμαστε να γίνουμε ένα με τα πάντα – οποιοδήποτε είδους στοιχείο γύρω μας είτε είναι θετικό, είτε αρνητικό, είτε ουδέτερο σε σχέση μ’ εμάς – κι έτσι μειώνουμε κάθε είδους οδύνη και αυξάνουμε την ευημερία στην καθημερινότητα μας (Germer, Siegel, Fulton, 2005).

Η θεραπευτική μέθοδος Mindfulness (κομμάτι αυτού που αποκαλείται σήμερα «Θετική Ψυχολογία») βασίζεται ιδεολογικά και πρακτικά στην ανατολική φιλοσοφία και στην πρακτική του “Meditation” (διαλογισμού) που εδώ κι αιώνες ασκούν εκατομμύρια Βουδιστές στις χώρες της Ανατολής. Σήμερα η πρακτική του διαλογισμού ασκείται από ανθρώπους σε όλο τον κόσμο είτε για την αντιμετώπιση του σωματικού πόνου, είτε ως συμπληρωματική μέθοδος στη ψυχοθεραπεία είτε ως τρόπος αύξησης της προσωπικής ευημερίας του καθενός. Μέσω μιας μορφής διαλογισμού οι εκπαιδευτές του Mindfulness ζητούν απ’ όσους «μυούνται» στην τεχνική να κλείσουν τα μάτια και να καθίσουν σε στάση οκλαδόν ή να ξαπλώσουν ανάσκελα (αν για λόγους υγείας δε μπορούν να παραμείνουν για αρκετή ώρα σε στάση οκλαδόν) και να συγκεντρωθούν στον τρόπο που εισπνέουν και εκπνέουν. Μέσω της διαδικασίας του διαλογισμού επιδιώκεται η απόλυτη συγκέντρωση στην αναπνοή, στων παροντική κατάσταση, στο «τώρα». Όσες φορές κι αν χάσουμε τη συνείδηση του «τώρα», τόσες καλούμαστε να ξανά επιστρέψουμε τη συνείδηση μας σε αυτό που μας συμβαίνει αυτή τη στιγμή. Μόνο αν ζήσουμε το «τώρα» δεν επηρεαζόμαστε ούτε απ’ όσα έγιναν, ούτε απ’ όσα θα γίνουν. Η συνείδηση και όχι ο αντιπερισπασμός κάνει τη ζωή μας να έχει αξία προκειμένου να τη ζήσουμε.

Τα πέντε χαρακτηριστικά της κατάστασης Mindfulness είναι:

  • η επίγνωση της κατάστασης (συγκεντρωνόμαστε στο «τώρα» και δε μας αφορά οτιδήποτε σε σχέση με το παρελθόν ή το μέλλον)
  • η παντελής έλλειψη κριτικής (τίποτα δεν είναι θετικό ή αρνητικό, όλα απλά είναι αυτά που είναι)
  • αποδοχή (συναισθημάτων, σκέψεων, εξωτερικών συνθηκών και όλων των παραγόντων που δε μπορούμε να ελέγξουμε)
  • έλλειψη προσδιορισμού ή ταυτοποίησης (δεχόμαστε και παρατηρούμε χωρίς καμιά κριτική διάθεση όλες τις σκέψεις και τα συναισθήματα μας ενώ δεν κατηγορούμε ούτε επαινούμε τον εαυτό μας για όσα σκεφτόμαστε και νιώθουμε)
  • έλλειψη συμμετοχής (δε συμμετέχουμε στη διαδικασία, μόνο υπάρχουμε μέσα σε αυτήν καθώς δεν υπάρχει κάποιος στόχος που επιδιώκουμε να φτάσουμε).

Η διαδικασία του Mindfulness εξηγείται με λόγια όμως το ίδιο το βίωμα είναι που μας κάνει να καταλάβουμε την πραγματική αξία της διατήρησης της συνείδησης μας στο παρόν αλλά και τη μεγάλη δύναμη όσων έχουν αυτή την ικανότητα. Ευτυχώς, αυτή η ικανότητα μπορεί να καλλιεργηθεί κι ν’ αποκτηθεί σταδιακά απ’ όλους μας!

Διαβάστε περισσότερα για τη μέθοδο «Mindfulness»:

Πώς να Φέρεις τη Δύναμη της Ενσυνειδητότητας στη Ζωή Σου (http://happymind.gr/tag/%CE%B5%CE%BD%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B4%CE%B7%CF%84%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1mindfulness/)

 Η άσκηση της Mindfulness (http://www.transpersonal.gr/el/aboutsynthesis/mindfulness.html)

Christopher K. Germer, Ronald D. Siegel, and Paul R. Fulton (2005). Mindfulness and Psychotherapy. Guilford Publications: New York.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s