Τι επιτρέπεται να κάνετε μπροστά στον ψυχολόγο σας

20160228_195254

Συχνά με ρωτούν πελάτες μου τι είναι επιτρεπτό κι εντάξει να συμβεί στα πλαίσια μιας συνεδρίας ή με άλλα λόγια πόσο “ελεύθερα” μπορεί να εκφράζεται κανείς μπροστά στον/στην ψυχολόγο του; Πάντα απαντάω πως ο πελάτης πρέπει να νιώθει ελεύθερος να δράσει και να εκφραστεί αυθόρμητα καθώς έτσι βοηθάει τον/την ψυχολόγο να κατανοήσει σε βάθος την κατάσταση που του περιγράφεται. Απ’ την άλλη ξέρουμε όλοι μας πως ακόμη και η ελευθερία πρέπει να έχει όρια. Μπορεί κανείς να είναι αυθεντικός και ειλικρινής με τον/την ψυχολόγο του αρκεί να μην το παρακάνει και να μη φτάσει στ’ άκρα. Για να γίνω όμως πιο συγκεκριμένη ιδού κάποια παραδείγματα για το τι μπορείτε να πράξετε κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας:

Να κλάψετε

Θεωρείται ένα από τα πιο αναμενόμενα γεγονότα κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας, ειδικά αν αναφερόμαστε σε δύσκολες, επώδυνες και τραυματικές καταστάσεις. Τι πιο φυσικό απ’ το κλάμα όταν ανασύρουμε από μέσα μας μυστικά, αλήθειες και συμπεράσματα; Κι όμως πολλοί δεν νιώθουν άνετα να κλάψουν μπροστά στον/στην ψυχολόγο τους, παρ’ όλο που τα δάκρυα τους ενδέχεται ν’ αποδειχθούν βαθιά λυτρωτικά και βοηθητικά για τη συνέχεια της συνεδρίας.

Να γελάσετε

Μ’ έναν ειδικό ψυχικής υγείας δε συζητάμε πάντα δυσάρεστες ή προβληματικές καταστάσεις. Συχνά η κουβέντα θα πηγαίνει σε όμορφες, θετικές και γιατί όχι διασκεδαστικές εμπειρίες! Μπορεί να γελάσετε εσείς, μπορεί να γελάσει ο/η ψυχολόγος σας. Είναι μέρος της όλης διαδικασίας: Μην το αποφεύγετε, αντίθετα απολαύστε το!

Να φωνάξετε

Όταν καλείσθε να περιγράψετε καταστάσεις που σας δημιουργούν θυμό, ένταση ή απογοήτευση, επόμενο είναι να ξεφύγει ο τόνος της φωνής σας και να φωνάξετε ή να μιλήσετε δυνατότερα απ’ ότι συνήθως. Μη σας απασχολεί αυτό. Ο/η ψυχολόγος κατανοεί απόλυτα τα έντονα συναισθήματα σας και είναι εκεί για να σας βοηθήσει να τα διαχειριστείτε. Μόλις νιώσετε πως ηρεμείτε, μπορείτε μαζί με τον/την ψυχολόγο να συζητήσετε για τα αρνητικά σας συναισθήματα αναφορικά με μια κατάσταση και μαζί να βρείτε τρόπους καλύτερης αντιμετώπισης/επίλυσης της.

Να μην συζητήσετε για κάποιο συγκεκριμένο θέμα

Αυτό είναι μόνιμο, αναφαίρετο κι αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα σας. Στον/στην ψυχολόγο σας μιλάτε μόνο για ό,τι επιθυμείτε και για όσα είστε έτοιμοι/ες να μιλήσετε. Οποιαδήποτε στιγμή νιώσετε πως ο/η ψυχολόγος αγγίζει ένα θέμα που δεν επιθυμείτε να συζητήσετε (ακόμα τουλάχιστον), μπορείτε χωρίς φόβο και δισταγμό να δηλώσετε πως δεν επιθυμείτε για την ώρα να κάνετε τη συγκεκριμένη κουβέντα. Ο/η ψυχολόγος σας λογικά ήδη γνωρίζει πως για κάθε συζήτηση έρχεται η κατάλληλη στιγμή και οι σωστές συνθήκες. Έως τότε θ’ ασχοληθείτε με άλλα θέματα που σας απασχολούν.

Ν’ αναρωτηθείτε αν η όλη διαδικασία πετυχαίνει

Οποιαδήποτε στιγμή νιώσετε πως η επικοινωνία σας με τον/την ψυχολόγο σας δεν είναι καλή ή αν θεωρείτε πως δε λαμβάνετε όση βοήθεια χρειάζεστε, πείτε το ξεκάθαρα κατά τη διάρκεια της συνεδρίας. Όλοι οι άνθρωποι δεν είναι εξοικειωμένοι στο να συνεργάζονται στενά με ψυχολόγους κι άλλους ειδικούς ψυχικής υγείας οπότε είναι λογικό να έχουν απορίες για την όλη διαδικασία αλλά και για τα αποτελέσματα αυτής. Ο/η ψυχολόγος σας προσφέρει τις υπηρεσίες του γιατί πιστεύει στη βοήθεια που μπορεί να σας παρέχει.Την ύπαρξη των ικανοτήτων του πρέπει να την αντιλαμβάνεστε, να την κατανοείτε κι εσείς. Αν όχι, συζητήστε ανοιχτά με τον/την ειδικό που έχετε μπροστά σας. Εκφράστε αμφιβολίες, φόβους, ανασφάλειες, απορίες. Απ’ τις απαντήσεις που θα λάβετε θα συμπεράνετε αν αξίζει να συνεχίσετε να βλέπετε τον/την συγκεκριμένο/η ψυχολόγο.

Μπορείτε να βρείτε το άρθρο και στο honeynews.gr

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s